PROSESSIEN KEHITYS JA
PROSESSIJOHTAMINEN
”Tavoitteista toiminnan kautta tuloksiin!”
KEHITTÄMISEN VAIHEET KARKEASTI - MÄÄRITETÄÄN:
-
tavoitteena oleva tulos - mitä pitää saada aikaan
-
prosessin asiakkaat ja näiden vaatimukset prosessille
-
osallistuvat henkilöt/osallistujat/osastot
-
nykyinen toimintatapa kuvaten se prosessina (uimarata)
-
pääprosessi karkeasti
-
osaprosessit/alatoiminnot
-
-
kehitys- ja muutostarpeet
-
prosessin omistaja ja resurssointi, prosessin kehitystiimi
-
prosessin optimointi ja toteutus prosessin hallinnan edellyttämälle tasolle prosessin kehitystiimin toimesta - kts. oheiset mallit
-
prosessin lopulliset tavoitteet ja mittarit
-
koulutetaan/perehdytetään prosessi henkilöstölle tarvittavalla tavalla

KÄSITTEET SELVIKSI JA KÄYTTÖÖN:
-
prosessi - käsite - funktionaalisen ja prosessiajattelun ero
-
liiketoimintaprosessit - ydinprosessit - osaprosessit - tukiprosessit
-
prosessijohtaminen ja prosessien omistajuus, kehittämisen organisointi
-
laadunvarmistus prosessissa - prosessin suorituskyvyn mittaaminen
-
toimintaprosessien kehittämisen vaiheet
”Prosessi on aina osa yrityskokonaisuutta, se ei ole erillinen saareke ja sitä tulee johtaa, suunnitella ja kehittää aktiivisesti”