PROSESSIEN KEHITYS JA

PROSESSIJOHTAMINEN

”Tavoitteista toiminnan kautta tuloksiin!”  

               

KEHITTÄMISEN VAIHEET KARKEASTI - MÄÄRITETÄÄN:

                       

  1. tavoitteena oleva tulos - mitä pitää saada aikaan

  2. prosessin asiakkaat ja näiden vaatimukset prosessille

  3. osallistuvat henkilöt/osallistujat/osastot

  4. nykyinen toimintatapa kuvaten se prosessina (uimarata)

    • pääprosessi karkeasti

    • osaprosessit/alatoiminnot

  5. kehitys- ja muutostarpeet

  6. prosessin omistaja ja resurssointi, prosessin kehitystiimi

  7. prosessin optimointi ja toteutus prosessin hallinnan edellyttämälle tasolle prosessin kehitystiimin toimesta - kts. oheiset mallit

  8. prosessin lopulliset tavoitteet ja mittarit

  9. koulutetaan/perehdytetään prosessi henkilöstölle tarvittavalla tavalla

KÄSITTEET SELVIKSI JA KÄYTTÖÖN:

  • prosessi - käsite - funktionaalisen ja prosessiajattelun ero
     

  • liiketoimintaprosessit - ydinprosessit - osaprosessit - tukiprosessit

  • prosessijohtaminen ja prosessien omistajuus, kehittämisen organisointi
     

  • laadunvarmistus prosessissa - prosessin suorituskyvyn mittaaminen
     

  •  toimintaprosessien kehittämisen vaiheet

”Prosessi on aina osa yrityskokonaisuutta, se ei ole erillinen saareke ja sitä tulee johtaa, suunnitella ja kehittää aktiivisesti”